четвер, 30 липня 2015 р.

Шановні учні! Пропоную тренувальні завдання до теми.
10 клас. Узагальнення з теми « Україна на початку ХХ століття»
Бажаю успіхів!
І. Визначте, про якого діяча 1-ї пол. ХХ ст.. йдеться в описі:
1. Активний діяч громадівського руху. Змушений був у 1887 р. залишити Україну. Був професором Вищої Школи Антропології у Парижі. Із 1905 р. працював професором у Петербурзькому університеті. Був учасником і організатором наукових експедицій в Україну. 
2. Голова Українського Наукового Товариства, яке було утворене у 1907 р. Найвидатніший історик України. Автор 10-томної «Історії України-Руси».
3. Почесний доктор Харківського університету. Викладала історію України на Вищих жіночих курсах у Петербурзі. Її праці з історії України користувалися широкою популярністю.
4. Боровся з поширенням інфекційних хвороб. Перші відкриття зробив на Одеській бактеріологічній станції. Працюючи лікарем, брав участь у боротьбі з чумою, холерою та іншими інфекційними хворобами на Поволжі і в Туркестані.
5. Один із найбільш популярних письменників і драматургів початку ХХ ст. Обрав реалістичний напрям своїх творів. Першим в українській літературі створив галерею образів революціонерів, що діють у складних психологічних ситуаціях.
6. Йому належить провідне місце в музичній культурі України початку ХХ ст. Писав музичні твори. Займався педагогічною діяльністю. Здійснював активну музичну і концертну діяльність. 
7. Український живописець. Створив ряд ліричних пейзажів України, розвивав у творчості тему історії українського козацтва. Виконав для Полтавського земства ряд великих історичних панно. (7б.)
ІІ. Тести
1. Прочитайте документ і виконайте завдання.
«Нехай наша історія сумна і невідрадна, нехай ми некультурні, нехай наші маси темні, подурені, ми все ж існуємо і хочемо далі існувати. І не тільки існувати як живі істоти, ми хочемо жити як люди, як громадяни, як члени вільної нації. Нас багато — цілих 30 мільйонів. Нам належить будуччина…
Ми існуємо, ми відчуваємо своє існування і своє індивідуальне національне «Я». Наша нація у своєму історичному процесі часто була не солідарна поміж окремими своїми частинами, але нині увесь світ української нації, що по всіх частинах України живе однією думкою, однією мрією, однією нацією: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна, від Карпатів аж по Кавказ». …Як не можна спинити річку, що, зламавши кригу навесні, бурхливо несеться до моря, так не можна спинити нації, що, прокинувшись до життя, ламає свої кайдани».
Завдання
1) Укажіть назву праці та її автора. 
2) Якого року вона була видана? 
3) У діяльності яких організацій брав участь її автор? 
4) Яку течію в українському національному русі він започаткував, а згодом і очолив? 
5) Як автор пояснює головну причину поразки визвольних змагань у попередні часи? 
6) Яке завдання національного руху в Н аддніпрянській Україні було вперше проголошено в цій праці? (6 б.)

2. Прочитайте текст і виконайте завдання.
«…Селяни дістають право вільного виходу з общини із закріпленням у власність окремих ділянок, які переходять до приватного володіння, з громадського наділу…
…Кожний господар, що володіє надільною землею за общинним правом, може в будь-який час вимагати закріплення за собою в приватну власність частини, яка належить йому, з визначеної землі…
… господарі, за якими закріплені в приватну власність ділянки общинної землі, зберігають за собою право користуватися в незмінній частині тими сіножатями, лісними та іншими угіддями, які надаються на спеціальних підставах…
Вимоги про закріплення в приватну власність частини з общинної землі ставляться через сільського старосту громаді, яка за ухвалою, прийнятою більшістю голосів, зобов’язана у місячний термін з дня подання заяви вказати ділянки, що переходять у приватне володіння господаря…»
Завдання
1) Про яку реформу йдеться в документі? 
2) Хто був її автором? Яку посаду він обіймав?
3) Якими були причини впровадження даної реформи? 
 4) У чому полягала її суть?
5) Які завдання переслідувала? (5б.)
Тестові завдання з множинною відповіддю.
3. Позначте чинники, які характеризують становище західноукраїнських земель у складі Австро-Угорської імперії на початку ХХ ст.
1) Землі залишалися внутрішньою колонією Австро-Угорської імперії.
2) Починається формування основних галузей фабрично-заводської промисловості.
3) Починається новий період в історії нафтодобування.
4) У промисловості був великий приплив іноземного капіталу.
5) Промисловість розвивалася рівномірно по всій території.
6) Західноукраїнські землі залишалися сільськогосподарським краєм.
7) Селянство західноукраїнських земель було соціально однорідним. (4 б.)
4. Позначте назви національних та спортивно-фізкультурних організацій, які утворилися в  Галичині на початку ХХ ст.
1) «Молода Галичина»;
2) «Сокіл»;
3) «Січ»;
4) «Запорозька Січ»;
5) «Спілка»;
6) «Пласт»;
7) «Січові Стрільці (4 б.)
5. Укажіть факти, які свідчать про піднесення національного руху на території Наддніпрянської України в роки революції 1905–1907 рр.
1) Поява масових українських періодичних видань.
2) Початок утворення українських політичних партій.
3) Виникнення товариств «Просвіта».
4) Початок українізації освіти.
5) Діяльність українських громад у Державних Думах.
6) Утворення товариств «Сокіл» та «Січ».
7) Н адання українським землям автономії. (4 б.)
7. Установіть відповідність між назвами політичних партій та їхніми програмовими положеннями. (4б.)
А Українська революційна партія
1 Виступали за незалежну Україну, але згодом перемогла ідея автономії
Б Українська народна партія

2 Виступали за встановлення конституційного правління, проголошення демократичних прав і свобод, за автономію України у складі Російської Федерації
В Українська демократична партія

3 Виступали за проведення соціал-демократичних реформ, які призвели б до встановлення соціалістичного суспільства, за автономію України
Г_Українська соціал- демократична спілка
4 Виступали за проведення державних реформ, встановлення загальнонародної власності, за автономію України у складі Росії

5 Виступали за політичну самостійність України (основне гасло «Україна для українців»)
8. Установіть відповідність між подіями, які відбулися в ході революції 1905–1906 рр., та їхніми учасниками. ( 2б.)
А Повстання на броненосці «Потьомкін»

Б Утворення української парламентської громади у І Державній Думі


В Збройна демонстрація військових частин міста Києва


Г Відкриття товариств «Просвіта»

1 Борис Жаданівський
2.Микола Аркас

3.Опанас Матюшенко

4.Петро Шмідт

5.Ілля Шраг

Всього:36 балів, 1 учнівський бал = 3 «сирих» бали.

Немає коментарів:

Дописати коментар